Het geheim van slim werken - Rick Pastoor

5 Kernpunten om GRIP op je werk te krijgen

"Een van de beste tijdsinvesteringen die ik ooit deed. Dit boek veranderde hoe ik keuzes maak in mijn werk en leven" - Alexander Klöpping

Grip

Rick Pastoor

€ 18,99

Als babysitter doen de vrienden het heel aardig, terwijl ze zinnen op een manier om het kleintje zo snel mogelijk weer ongezien bij de ouders terug te brengen. Maar het blijkt nog helemaal niet zo eenvoudig om van het ongewilde pleegouderschap af te komen.

De pers over de boeken van Hendrik Groen:

‘Geestig, tragisch en soms aangrijpend.’ Het Parool

‘In rake bewoordingen fileert hij het bestaan in een verzorgingshuis. Gerieflijk en hilarisch tegelijk.’ **** Leeuwarder Courant

‘Het zou mij verbazen als ‘Hendrik Groen’ niet ooit in de Canon des Vaderlands terechtkomt. Of tenminste op doktersrecept verkrijgbaar wordt.’ Trouw

‘Zolang er leven is is voor iedereen. Op elke dag wordt weer even geniaal gereflecteerd. Actualiteit, humor en de zwaarte van het leven komen in perfecte balans aan de orde.’ **** Boekenkrant

‘Groen brengt ons een langzaam ouderenbestaan dat het waard is te leven. Dat wijsheid, humor en levenslust biedt. Hij maakt ons allemaal iets minder bang om oud te worden.’ Nederlands Dagblad

De 5 tips van Rick Pastoor

Een overvolle agenda, uitpuilende mailbox en bomvolle agenda: het is je vast niet onbekend. We hebben allemaal drukke levens, en blijf dan maar eens staande. Rick Pastoor (30) schreef de bestseller GRIP (30.000 exemplaren verkocht), waarin hij zijn uitgekiende werkmethode deelt. De kern? Groter dromen, en kleiner beginnen. Dit zijn in het kort de vijf kernpunten uit het boek:

1) Maak van je agenda een heilige plek

We gebruiken bijna allemaal een agenda om onze afspraken in vast te leggen. Rick raadt aan om je agenda vanaf nu te gebruiken om ook je werkzaamheden te plannen. Reserveer blokken tijd voor werk, en besluit om vanaf nu te doen wat er in je agenda staat. Het reserveren van je werk in je agenda leidt zeer waarschijnlijk vooral tot de conclusie dat het nooit allemaal past. En dat is nu precies het punt: we werken doorgaans vanuit een eindeloze mailbox en takenlijst, terwijl je agenda maar beperkte ruimte heeft. Dat gaat je zelf helpen omdat je vooraf kiest waar je wel en niet aan werkt. Het is daarnaast een geweldig hulpmiddel om je werkdruk met je leidinggevende bespreekbaar te maken.

2) Bewaar nooit meer iets in je hoofd

Pastoor: ‘Onze hersenen zijn superslim, maar ze zijn niet zo enorm briljant in het helpen herinneren van alle details die je op het juiste moment nodig hebt. En toch proberen we krampachtig om niets te vergeten.’ Zijn oplossing: een extern systeem. Een tweede brein. Beloof jezelf dat je vanaf nu nooit meer iets in je hoofd bewaard, maar dat je daarvoor een takenlijst gebruikt. Of het nu werktaken zijn of de klussen in en om het huis. In GRIP geeft Pastoor tips voor software en allerlei slimmigheden om nog meer tijd te besparen, maar eigenlijk is dit de belangrijkste boodschap: regel een takenlijst en zet daar vanaf nu alles op. Echt alles.

3) Reserveer tijd voor e-mail

De kans is groot dat ook jij overspoeld wordt door e-mails en WhatsApp-berichten. Het leidt ons voortdurend af en kost gigantisch veel tijd. Rick geeft een op het eerste gezicht tegenstrijdig advies: reserveer tijd voor e-mail. Kom je dan aan je werk nog wel toe? ‘Jazeker’, zegt de auteur, ‘dit gaat niet alleen zorgen voor minder stress, maar ook dat je uiteindelijk minder tijd kwijt bent aan alle berichten’. Reserveer drie blokken van een half uur per dag. De rest van de dag blijft je mailbox dicht. In die blokken verwerk je je e-mail: ze zijn niet allemaal beantwoord, maar krijgen wel de juiste plek in je agenda en takenlijst. En ook belangrijk: zet alle notificaties voor nieuwe e-mails en berichten uit. Check de apps in de tijd die je ervoor gereserveerd hebt. Je mist niks, maar hebt hiermee wel voorkomen dat je de hele dag vanuit je mailbox werkt.

4) Maak elke week 30 minuten tijd voor een terug- en vooruitblik

Heb op maandagochtend al het gevoel dat je achter de feiten aanloopt? Of vraag je je op vrijdag oprecht af waar je in de afgelopen week aan hebt gewerkt? Tijd voor een ‘weekly review’. Reserveer een half uur, bij voorkeur aan het einde van je week, om je week op orde te brengen en je komende week te plannen. Deze review is als het ware een vangnet: doordat je je agenda en takenlijst nog eens naloopt weet je zeker dat je niks mist. In de vooruitblik deel je je agenda in en reserveer je tijd voor je prioriteiten. Zo zit je achter het stuur van je tijd.

5) Vind iemand die je bij les houdt

Pastoor noemt dit in zijn boek ‘professioneel aanmoedigen’. Het is niet gemakkelijk om ons te houden aan afspraken die we met onszelf maken. Jezelf een nieuw gedrag aanleren is ook verre van eenvoudig. Daarom raadt Rick aan om een ‘accountability partner’ te vinden: iemand met wie je geregeld praat over hoe het met jou en je werkwijze gaat. Een fijne stok achter de deur.

 

GRIP is een praktische gids die je gaat helpen je werk slimmer te doen. En zo houd je meer tijd over voor je grote plannen en dromen waar je nu niet aan toekomt.


pro-mbookslibr3 : libris