Ike

Wat lees je het liefste?
De krant, omdat daar zo verschrikkelijk veel onderwerpen aan bod komen. Ik denk dat ik een omnivoor ben. Wat boeken betreft, lees ik het liefst literatuur, met een voorkeur voor Nederlands, want dat is vaak herkenbaar. Ook vind ik boeken die zich afspelen in het interbellum erg boeiend, dan graag weer uit het Duits vertaald. Ik houd absoluut niet van horror. Het allermooiste boek tot op heden is toch wel Alles wat is van James Salter. De stilte, het niets, het ongrijpbare in dat boek. Het is prachtig geschreven en liet mij achter met gemengde gevoelens: melancholisch!

Wat vind je het leukst aan werken in de boekhandel?
Het allerleukst is mensen blij maken. Ik ben graag gastvrouw. Ik zie de klant vooral als gast en samen met mijn collega’s zorg ik graag voor elke gast, met elke vraag. Ik geef mensen graag een goed gevoel door ervoor te zorgen dat wat ze zoeken ook gevonden wordt, en dat men met een prettig gevoel de winkel verlaat, met een boek of een glimlach. Verder is er nooit een dag hetzelfde, zijn de klusjes klein, maar verschrikkelijk veel en ook veelzijdig.

Wat doe je graag in je vrije tijd?
Ik heb weinig vrije tijd; meestal lukt het niet eens om de krant in het weekend te lezen. Mijn werk is mijn hobby, dus ik kijk graag bij andere boekwinkels en in mijn hoofd ben ik altijd bezig met de vraag hoe het beter of anders kan. Verder houd ik van wandelen en koken.

Was je altijd al een lezer?
Als ik kind was ik altijd een lezer, maar ik hield ook van spelletjes en eindeloos kletsen. Ik weet nog dat ik als 10-jarige bij de ouders van mijn buurmeisje Pa Pinkelman en Tante Pollewop in de boekenkast ontdekte en het mocht lenen. Dat zegt toch wel iets over je belangstelling op die leeftijd. Dus toch wel een lettervreter, maar niet van zware kost!

Is er een droom die je hebt voor de winkel?
Mijn allergrootste droom heb ik verwezenlijkt toen ik in 2010 boekhandel Jongerius overnam en eindelijk een eigen boekwinkel had. Dat de strijd vanaf dat moment pas echt gevoerd moest worden, had ik van tevoren niet bedacht. Fysieke winkels hebben het zwaar. Het koopgedrag van het publiek is bepalend voor het voortbestaan van onze winkels. Ik heb maar één missie: zorgen dat het bij ons zo leuk is dat de mensen bij ons komen winkelen, zodat wij er over 20 jaar nog steeds zijn en het verschil maken in het centrum van ons dorp.

pro-mbooks2 : libris