De eenwording van Europa na de Tweede Wereldoorlog is op beslissende wijze door de geest van Christus beïnvloed. Schuman en Solidarnosc hebben het aanzien van Europa geheel veranderd. Verzoening, solidariteit en eenheid in een democratische Europese Unie blijft onze opdracht. Het is wel van belang die opdracht te verstaan in het licht van de geschiedenis die diepgaand door de geest van Christus is beïnvloed: in denken en doen, in kerken en kloosters, in kunst en cultuur, in muziek en moraal. Daar hoort ook de humanisering van het strafrecht en het burgerlijk recht bij, ook al willen velen vandaag liever terugkeren naar oude heidense gewoonten in huwelijks- en familierecht. Europa heeft, zoals Romano Guardini schreef, verschrikkelijk tegen zichzelf gewoed en zijn eigen geest ten diepste verraden. De "ideologieën van het kwaad" in de twintigste eeuw met hun miljoenen onschuldige slachtoffers hadden hun
wortels in het Europese denken en vooral in de illusies over de vooruitgang, de goedheid van de mens en de kracht van de rede.
In dit essay, op veler verzoek voortgekomen uit een serie voordrachten over het thema, gaat het zowel over de Europese Unie als over de Europese geschiedenis. Als Christenen blijven wij geroepen teken van tegenspraak te zijn, in het volle
besef van eigen zwakte, verdeeldheid en falende moed.