Corona-maatregelen
Meer informatie over afhalen bij uw lokale boekhandel
In verband met het overheidsbeleid om het aantal coronabesmettingen te beperken en de verspreiding van de omikron-variant in toom te houden, heeft het kabinet besloten tot een harde lockdown. Als gevolg daarvan zijn ‘niet-noodzakelijke winkels’, waaronder de boekhandels, alleen open voor afhalen. Naast het afhalen van bestellingen kunt u natuurlijk ook gebruik blijven maken van onze bezorgopties. Wij brengen met liefde de boeken bij u thuis, vaak al binnen een dag.
Hoe plaats ik een afhaalbestelling?
U kunt via deze website een afhaalbestelling plaatsen, u kunt hier voor kiezen in uw winkelmandje, de eerste stap van het bestelproces. U kunt uw bestelling direct online betalen of betalen bij afhalen.
Daarnaast kunt u uw bestelling plaatsen telefonisch of per e-mail. Neem hiervoor contact op met uw boekhandel.
Let op! Het is NIET toegestaan uw bestelling direct te plaatsen bij het afhaalloket.
Waar moet ik rekening mee houden bij een afhaalbestelling?
Het is de taak van de boekhandel om drukte bij het afhaalloket te voorkomen en de afhaalmomenten te spreiden.
Als u een bestelling plaatst bij uw boekhandel, online of telefonisch, maakt de boekverkoper de bestelling voor u in orde. Als de bestelling compleet is neemt de boekhandel contact met u op en maakt een afspraak voor het moment waarop u de bestelling kunt ophalen. Dit moment zal in verband met de geldende maatregelen altijd plaatsvinden vóór 17u00.
Ik heb een boek gereserveerd voor afhalen, maar het boek verschijnt tijdens de lockdown. Wat nu?
Het is mogelijk om uw bestellingen af te halen bij uw boekhandel. De boekhandel zal contact met u opnemen en er voor zorgen dat u uw bestelling tijdig ontvangt.
Kan ik mijn gekochte artikelen nog retourneren?
Heeft u artikelen besteld via de webshop van uw boekhandel, dan kunt u deze terugsturen. Meer informatie vindt u hier.
Heeft u artikelen gekocht in de boekhandel, dan kunt u deze ook retourneren bij het afhaalloket van de boekhandel. Omdat we de drukte bij het afhaalloket moeten reguleren, verzoeken we u van tevoren contact op te nemen en een afspraak te maken.
Aankopen tussen 1-11-2021 en 26-12-2021 hebben een verlengde retourtermijn tot 10 januari 2022. Voor aankopen vanaf 27 december 2021 geldt de normale retourtermijn van 14 dagen.
Waarom (blijven) bestellen bij de lokale boekhandel?
Uw boekhandel heeft duizenden titels op voorraad, een assortiment dat meerdere malen per week wordt aangevuld. De bevoorrading van de boekhandels gaat tijdens de lockdown gewoon door. Dit gebeurt door de eigen vervoerscentrale van het boekenvak, waardoor de kans op vertraging zeer beperkt is.
De boekhandel zorgt er zelf voor dat u het boek ontvangt. In het algemeen gebeurt dat door lokale bezorgdiensten en vaak door de boekverkopers zelf. Hierdoor is de afhankelijkheid van de landelijke vervoersdiensten miniem. Bovendien is deze wijze van bezorging persoonlijker en, in veruit de meeste gevallen, een stuk groener.
Hoe bestel ik bij mijn lokale boekhandel?
U heeft via de website van uw lokale boekhandel toegang tot miljoenen boeken, ebooks en luisterboeken. Deze kunt u direct bestellen en laten bezorgen. In het geval van luisterboeken en ebooks, kunt u ze direct downloaden.
Daarnaast bieden veel boekhandels ook de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen via e-mail, telefoon of whatsapp, meer informatie vindt u op de website van uw boekhandel.
Hier vindt u een compleet overzicht van alle aangesloten Libris en Blz.-boekhandels.
Mijn boekhandel pakt altijd zo netjes in. Gebeurt dat ook bij bezorgbestellingen?
Boekverkopers staan bekend om de zorg waarmee zij de boeken inpakken. Natuurlijk zullen zij er voor zorgen dat uw bestellingen mooi en verzorgd worden ingepakt. Daarvoor vindt u in de tweede stap van het bestelproces twee mogelijkheden.
- De meest uitgebreide mogelijkheid is de cadeauservice in de ‘Geen haast’-optie. Daarbij kunt u, naast het kiezen voor een cadeaupapier, ook aangeven voor wie het cadeau is en eventueel een persoonlijke boodschap toevoegen. Deze optie is gratis. Deze optie wordt momenteel helaas nog niet aangeboden door alle boekhandels. Vindt u deze optie niet terug in het bestelproces? Neem dan contact op met uw boekhandel, we helpen u graag verder.
- Wilt u uw bestelling zo snel mogelijk in huis hebben, dan kunt u dat ook aangeven. In de meeste gevallen wordt u bestelling verwerkt door de boekhandel, soms door een centraal logistiek centrum. In beide gevallen kunt u uw bestelling in laten pakken. De kosten hiervan zijn € 1,99.
Wanneer gaan de winkels weer open?
De huidige maatregelen zijn onderhevig aan de ontwikkeling van het aantal coronabesmettingen en de IC-opnames. Zodra we weten wanneer de boekhandels weer geopend zullen zijn, vindt u dat terug op onze website en brengen we u op de hoogte via onze nieuwsbrief en onze social media-kanalen.
Mocht uw vraag hierboven niet vinden, dan vindt u uw antwoord mogelijk in onze ‘veelgestelde vragen’-sectie.
Over Libris.nl
Libris.nl is dé website van bijna 200 lokale en zelfstandige Libris en Blz.-boekhandels, waarvan 2 in België. Door deze samenwerking kunnen de boekhandels een volledige online oplossing bieden, naast de fysieke winkel.
Als je je boeken bestelt via Libris.nl, koop je lokaal. De omzet van libris.nl is volledig voor de deelnemende boekhandels. Indien je bestelt via libris.nl bepaal je zelf welke boekhandel je de omzet gunt.
Duizenden boeken zijn op voorraad bij de boekhandel en de voorraad hebben we verzameld op een speciale website: zoekeenboek.libris.nl. Zoek op titel of ISBN en je ziet in één oogopslag waar het boek op voorraad is.
Veel boekhandels leveren uit voorraad en kunnen daardoor sneller en milieuvriendelijker leveren. Zij maken gebruik van lokale koeriers of zetten eigen medewerkers in om de boeken bij u thuis te bezorgen.
Je hebt geen account nodig om op Libris.nl een bestelling te plaatsen. Wij vragen je alleen de broodnodige gegevens in te vullen. Mocht je vaker een bestelling willen plaatsen kan een account wél handig zijn.
Geen haast? Dan kies je er bewust voor dat je eigen lokale boekhandel jouw bestelling verzorgt en bezorgt. Daarmee heeft de boekhandel volledige controle over de bestelling en profiteer je van veel extras, zoals gratis verpakt in het cadeaupapier van jouw keuze, gelabeld op naam mét een persoonlijke boodschap.
Door de grote hoeveelheid bestellingen kan de wachttijd bij onze klantenservice langer zijn dan u van ons gewend bent. Onze excuses hiervoor. De snelste manier om een antwoord te krijgen op uw vraag is door een mail te sturen naar [email protected], met eventueel het betreffende ordernummer.