De boekhandel is dicht, maar we blijven bezorgen!

In verband met de aanhoudende groei van het aantal coronabesmettingen heeft het kabinet besloten tot een harde lockdown. Als gevolg daarvan gaan ‘niet-noodzakelijke winkels’, waaronder de boekhandels, op slot.

Helaas mogen we binnen deze regels ook niet fungeren als afhaalloket, dit wil zeggen dat we momenteel alleen uw boeken bij u mogen bezorgen. En dat doen we met liefde.

Door de grote hoeveelheid bestellingen kan de wachttijd bij onze klantenservice langer zijn dan u van ons gewend bent. Onze excuses hiervoor. De snelste manier om een antwoord te krijgen op uw vraag is door een mail te sturen naar [email protected], met eventueel het betreffende ordernummer.

Waarom (blijven) bestellen bij de lokale boekhandel?

Uw boekhandel heeft duizenden titels op voorraad, een assortiment dat meerdere malen per week wordt aangevuld. De bevoorrading van de boekhandels gaat tijdens de lockdown gewoon door. Dit gebeurt door de eigen vervoerscentrale van het boekenvak, waardoor de kans op vertraging zeer beperkt is.

De boekhandel zorgt er zelf voor dat u het boek ontvangt. In het algemeen gebeurt dat door lokale bezorgdiensten en vaak door de boekverkopers zelf. Hierdoor is de afhankelijkheid van de landelijke vervoersdiensten miniem. Bovendien is deze wijze van bezorging persoonlijker en, in veruit de meeste gevallen, een stuk groener.

Hoe bestel ik bij mijn lokale boekhandel?

U heeft via de website van uw lokale boekhandel toegang tot miljoenen boeken, ebooks en luisterboeken. Deze kunt u direct bestellen en laten bezorgen. In het geval van luisterboeken en ebooks, kunt u ze direct downloaden.

Daarnaast bieden veel boekhandels ook de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen via e-mail, telefoon of whatsapp, meer informatie vindt u op de website van uw boekhandel.

Mijn boekhandel pakt altijd zo netjes in. Gebeurt dat ook bij bezorgbestellingen?

Boekverkopers staan bekend om de zorg waarmee zij de boeken inpakken. Natuurlijk zullen zij ook, zo vlak voor Kerstmis, er voor zorgen dat uw bestellingen mooi en verzorgd worden ingepakt. Daarvoor vindt u in de tweede stap van het bestelproces twee mogelijkheden.

  • De meest uitgebreide mogelijkheid is de cadeauservice in de ‘Geen haast’-optie. Daarbij kunt u, naast het kiezen voor een cadeaupapier, ook aangeven voor wie het cadeau is en eventueel een persoonlijke boodschap toevoegen. Deze optie is gratis. Deze optie wordt momenteel helaas nog niet aangeboden door alle boekhandels. Vindt u deze optie niet terug in het bestelproces? Neem dan contact op met uw boekhandel, we helpen u graag verder.
  • Wilt u uw bestelling zo snel mogelijk in huis hebben, dan kunt u dat ook aangeven. In de meeste gevallen wordt u bestelling verwerkt door de boekhandel, soms door een centraal logistiek centrum. In beide gevallen kunt u uw bestelling in laten pakken. De kosten hiervan zijn € 1,99.

Wanneer gaan de winkels weer open?

De huidige maatregelen zijn geldig tot en met 9 februari. Een week daarvoor besluit het kabinet aan de hand van de resultaten van de lockdown of de boekhandel na 9 februari weer open mag. Zodra we weten wanneer de boekhandels weer geopend zullen zijn, vindt u dat terug op onze website en brengen we u op de hoogte via onze nieuwsbrief en onze social media-kanalen.

Kan ik mijn gekochte artikelen nog retourneren?

Indien u uw artikelen heeft besteld via de webshop van uw boekhandel, kunt u deze terugsturen. Meer informatie vindt u hier. Indien u uw artikelen heeft gekocht in de boekhandel, moeten we u verzoeken te wachten tot de winkels weer open mogen. In verband met de lockdown hebben we onze retourtermijn aangepast. Al uw aankopen sinds 1 november kunt u, mits ongebruikt, retourneren tot en met 23 februari 2021.

Ik heb een boek gereserveerd voor afhalen, maar het boek verschijnt tijdens de lockdown. Wat nu?

Het is helaas niet mogelijk om een gereserveerd boek af te halen bij uw boekhandel gedurende de lockdown. De boekhandel is echter op de hoogte van uw bestelling en zal contact met u opnemen en er voor zorgen dat u uw bestelling tijdig ontvangt.

 

 

Mocht uw vraag hierboven niet vinden, dan vindt u uw antwoord mogelijk in onze ‘veelgestelde vragen’-sectie.

Over Libris.nl

Libris.nl is dé website van bijna 200 lokale en zelfstandige Libris en Blz.-boekhandels, waarvan 2 in België. Door deze samenwerking kunnen de boekhandels een volledige online oplossing bieden, naast de fysieke winkel.

 

Als je je boeken bestelt via Libris.nl, koop je lokaal. De omzet van libris.nl is volledig voor de deelnemende boekhandels. Indien je bestelt via libris.nl bepaal je zelf welke boekhandel je de omzet gunt.

 

Duizenden boeken zijn op voorraad bij de boekhandel en de voorraad hebben we verzameld op een speciale website: zoekeenboek.libris.nl. Zoek op titel of ISBN en je ziet in één oogopslag waar het boek op voorraad is.

 

Veel boekhandels leveren uit voorraad  en kunnen daardoor sneller en milieuvriendelijker leveren. Zij maken gebruik van lokale koeriers of zetten eigen medewerkers in om de boeken bij u thuis te bezorgen.

 

Je hebt geen account nodig om op Libris.nl een bestelling te plaatsen. Wij vragen je alleen de broodnodige gegevens in te vullen. Mocht je vaker een bestelling willen plaatsen kan een account wél handig zijn.

 

Geen haast? Dan kies je er bewust voor dat je eigen lokale boekhandel jouw bestelling verzorgt en bezorgt. Daarmee heeft de boekhandel volledige controle over de bestelling en profiteer je van veel extras, zoals gratis verpakt in het cadeaupapier van jouw keuze, gelabeld op naam mét een persoonlijke boodschap.

 

Nieuwe literatuur

pro-mbookslibr1 : libris