Boekbesprekingen

Wat is een boekwinkel zonder boekverkopers die altijd klaarstaan met een of meerdere goede tips? Hier lees je aanbevelingen van Gerben, Julia en Ruud. Bestel ze gelijk en laat ze thuisbezorgen of kom langs en kijk welke aanraders er nog meer liggen. Tot snel!

Ruud beoordeelt dit boek met een 9.5

De opgang

Stefan Hertmans

€ 24,99

'Ik zou graag met Willem Verhulst een sigaartje roken en hem willen begrijpen'; deze regel is een parafrase van een notitie in het boek 'De opgang' van Stefan Hertmans. Deze Vlaming Willem Verhulst gelooft evenzeer in het nazisme als zijn Hollandse vrouw in God. Het begripvolle antwoord op het SS-verleden van Verhulst gaat Hertmans niet geven. Daarentegen beschrijft Hertmans wel de omstandigheden waarom zoveel Flaminganten de zijde van de Duitse bezetter kozen en dat zijn oorsprong vindt in de scheiding van een Frans- en Nederlandstalig België. Het huis in Gent waar de familie Verhulst met drie kinderen de oorlog ingaat zal decennia later door de jonge student Hertmans bewoond worden.Pas veel later zal de schrijver in de memoires van Adriaan Verhulst 'Zoon van een "foute" Vlaming' (2000) lezen dat het huis momenteel bewoond wordt door Stefan Hertmans. Na deze naamsvermelding in het boek van de hoogleraar waar Hertmans nog college van heeft gekregen, besluit hij research te gaan doen. Het wordt hem vergemakkelijkt vanwege het feit dat de twee, inmiddels hoogbejaarde, dochters nog in leven zijn en een archief bezitten van dagboeken van Willems vrouw Mientje en manuscripten van Willem uit zijn detentieperiode. Willem wordt geportretteerd als een gewetenloze charlatan die veel anti-fascisten op lijsten weet te plaatsen, alsmede Joodse Gentenaren. Daarbij zal hij zich leren kennen als een man die zijn Mientje dagelijks seksueel bedriegt. Een zure rode draad in het verhaal omdat juist zij zich onbaatzuchtig en pacifistisch opstelt. Met behulp van zijn bronnen en zijn eigen fantasie bouwde Hertmans een roman die staat als een monument. Op de een of andere manier komen dit soort verhalen vanzelf op zijn pad, getuige 'Oorlog en terpentijn' en 'De bekeerlinge'. Moge er nog vele op zijn pad neerdalen.

Julia beoordeelt dit boek met een 9

Afscheid

Cherry Duyns

€ 21,99

2016. De moeder van Cherry Duyns is stervende. Terwijl hij heen en weer rijdt tussen Haarlem en haar woonplaats Wuppertal, komen herinneringen naar boven over zijn jeugd toen hij door de scheiding van zijn ouders afwisselend in Duitsland en Nederland woonde. Hij was een vreemde die nooit geaccepteerd werd. Zijn ouders vormden in de jaren dertig een variétéduo. Tijdens Hitlers machtsovername vluchtten ze naar Nederland.

In zijn moeders spullen vindt Cherry documenten die haar kant van het verhaal belichten: een zelfstandige vrouw die niet afhankelijk wilde zijn van anderen. Zijn vader blijft het artiestenvak trouw, met wisselend succes.

Plotseling verschijnt deze in Wuppertal en neemt Cherry mee naar Nederland en brengt hem naar zijn grootouders waar hij jarenlang zal blijven.

Duyns schetst een liefdevol beeld van zijn moeder. Aftakeling, amputatie van een teen, het dragen van een luier, tekenen van beginnende dementie en de gang naar het verzorgingstehuis, tegenover het beeld van de mooie, zingende en dansende vrouw die zij ooit was, maken dat dat je dit boek met empathie en triestheid leest. Dit zijn de confronterende omstandigheden waarin het levenseinde zich kan afspelen.

Prachtig, ontroerend en een goede reden om ook ‘De zondagsjongen’ te gaan lezen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Het aanbidden van Louis Claus

Helena Hoogenkamp

€ 21,99

Het verhaal begint op een snikhete dag wanneer Louis Claus zomaar met een clownspak aan naar school komt. Hoofdpersoon Carla is al voor hem gevallen. Na een korte, maar heftige relatie (zoals tienerliefdes kunnen zijn) gaat het mis. Als Carla vijftien jaar later een relatie met een vrouw heeft, die net als zij kunstenares is, komt ze Louis weer tegen en blijkt dat haar blik op de relatie misschien verkeerd was. Toch blijft de verliefdheid van toen in haar gedachte.

Hoewel de opzet van dit debuut niet heel origineel is, weet Helena Hoogenkamp haar verhaal zo te vertellen dat je doorkrijgt dat hier een getalenteerd schrijfster aan het woord is, die op de toppen van haar kunnen haar verhaal vertelt. Subtiel en tussen de regels door vertelt ze over haar gezin, met een door het ziekte altijd woedende moeder en haar vader die als dokter een aantal zaken rond het vrouwenlichaam wel heel rationeel benaderd. De vertelling lijkt luchtig, maar de lezer wordt door de donkere ondertoon meegenomen. Als je dat dan koppelt aan een fijne stijl en een groot gevoel voor dialogen dan is het resultaat een boek dat ik aan iedereen zou willen aanbevelen. In de winkel, in de krant en op onze sociale media verkondig ik: lees dit boek!