Corona-maatregelen

Meer informatie over winkelen en afhalen op afspraak

In verband met het overheidsbeleid om het aantal coronabesmettingen te beperken heeft het kabinet besloten tot een harde lockdown. Als gevolg daarvan zijn ‘niet-noodzakelijke winkels’, waaronder de boekhandels, alleen open voor afhalen of beperkt winkelbezoek. Naast het afhalen van bestellingen en het winkelbezoek kunt u natuurlijk ook gebruik blijven maken van onze bezorgopties. Wij brengen met liefde de boeken bij u thuis.

Hoe kan ik mijn boekhandel toch bezoeken?

Gedurende de lockdown is het mogelijk om bij de meeste boekhandel te winkelen. Dit kan echter alleen op afspraak en gebeurt conform een aantal maatregelen.

  1. U maakt online of telefonisch een afspraak met uw boekhandel. De wijze waarop verschilt per boekhandel. De contactgegevens van de boekhandel vindt u hier.
  2. U ontvangt een bevestiging van de boekhandel; er zit minimaal 4 uur tussen het maken van de afspraak en het bezoek aan de boekhandel.
  3. Kom alleen naar de afspraak. Heeft u klachten die kunnen wijzen op corona? Blijf dan thuis.
  4. Betaal zoveel mogelijk contactloos.

De rijksoverheid heeft bepaald dat er per winkel maximaal 1 klant per 25 mnaar binnen mag.

Hoe plaats ik een afhaalbestelling?

U kunt via deze website een afhaalbestelling plaatsen, u kunt hier voor kiezen in uw winkelmandje, de eerste stap van het bestelproces.

Waar moet ik rekening mee houden bij een afhaalbestelling?

Als u een bestelling plaatst bij uw boekhandel, online of telefonisch, maakt de boekverkoper de bestelling voor u in orde. Als de bestelling compleet is neemt de boekhandel contact met u op en maakt een afspraak voor het tijdslot waarbinnen u de bestelling kunt ophalen.

Conform de richtlijnen van de overheid zit er tussen het bestelmoment en de afhaalafspraak een periode van minimaal vier uur. Volgens dezelfde richtlijnen wordt de bestelling door één persoon afgehaald.

Waarom (blijven) bestellen bij de lokale boekhandel?

Uw boekhandel heeft duizenden titels op voorraad, een assortiment dat meerdere malen per week wordt aangevuld. De bevoorrading van de boekhandels gaat tijdens de lockdown gewoon door. Dit gebeurt door de eigen vervoerscentrale van het boekenvak, waardoor de kans op vertraging zeer beperkt is.

De boekhandel zorgt er zelf voor dat u het boek ontvangt. In het algemeen gebeurt dat door lokale bezorgdiensten en vaak door de boekverkopers zelf. Hierdoor is de afhankelijkheid van de landelijke vervoersdiensten miniem. Bovendien is deze wijze van bezorging persoonlijker en, in veruit de meeste gevallen, een stuk groener.

Hoe bestel ik bij mijn lokale boekhandel?

U heeft via de website van uw lokale boekhandel toegang tot miljoenen boeken, ebooks en luisterboeken. Deze kunt u direct bestellen en laten bezorgen. In het geval van luisterboeken en ebooks, kunt u ze direct downloaden.

Daarnaast bieden veel boekhandels ook de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen via e-mail, telefoon of whatsapp, meer informatie vindt u op de website van uw boekhandel.

Mijn boekhandel pakt altijd zo netjes in. Gebeurt dat ook bij bezorgbestellingen?

Boekverkopers staan bekend om de zorg waarmee zij de boeken inpakken. Natuurlijk zullen zij er voor zorgen dat uw bestellingen mooi en verzorgd worden ingepakt. Daarvoor vindt u in de tweede stap van het bestelproces twee mogelijkheden.

  • De meest uitgebreide mogelijkheid is de cadeauservice in de ‘Geen haast’-optie. Daarbij kunt u, naast het kiezen voor een cadeaupapier, ook aangeven voor wie het cadeau is en eventueel een persoonlijke boodschap toevoegen. Deze optie is gratis. Deze optie wordt momenteel helaas nog niet aangeboden door alle boekhandels. Vindt u deze optie niet terug in het bestelproces? Neem dan contact op met uw boekhandel, we helpen u graag verder.
  • Wilt u uw bestelling zo snel mogelijk in huis hebben, dan kunt u dat ook aangeven. In de meeste gevallen wordt u bestelling verwerkt door de boekhandel, soms door een centraal logistiek centrum. In beide gevallen kunt u uw bestelling in laten pakken. De kosten hiervan zijn € 1,99.

Wanneer gaan de winkels weer open?

De huidige maatregelen zijn onderhevig aan de ontwikkeling van het aantal coronabesmettingen en de IC-opnames. Zodra we weten wanneer de boekhandels weer geopend zullen zijn, vindt u dat terug op onze website en brengen we u op de hoogte via onze nieuwsbrief en onze social media-kanalen.

Kan ik mijn gekochte artikelen nog retourneren?

Heeft u artikelen besteld via de webshop van uw boekhandel, dan kunt u deze terugsturen. Meer informatie vindt u hier.

Heeft u artikelen gekocht in de boekhandel: vanaf 3 maart 2021 is winkelen op afspraak in de meeste winkels weer mogelijk. Aankopen tussen 1-11-2020 en 17-03-2021 hebben een verlengde retourtermijn tot 30 maart 2021. Voor aankopen vanaf 18 maart 2021 geldt de normale retourtermijn van 14 dagen.

U kunt momenteel een afspraak maken voor een winkelbezoek, in veel gevallen kunt u dan uw gekochte boek ook retourneren. Wij verzoeken u echter bij het maken van een afspraak aan te geven dat u ook een boek komt retourneren of ruilen.

Ik heb een boek gereserveerd voor afhalen, maar het boek verschijnt tijdens de lockdown. Wat nu?

Het is mogelijk om uw bestellingen af te halen bij uw boekhandel. De boekhandel zal contact met u opnemen en er voor zorgen dat u uw bestelling tijdig ontvangt.

 

 

Mocht uw vraag hierboven niet vinden, dan vindt u uw antwoord mogelijk in onze ‘veelgestelde vragen’-sectie.

Over Libris.nl

Libris.nl is dé website van bijna 200 lokale en zelfstandige Libris en Blz.-boekhandels, waarvan 2 in België. Door deze samenwerking kunnen de boekhandels een volledige online oplossing bieden, naast de fysieke winkel.

 

Als je je boeken bestelt via Libris.nl, koop je lokaal. De omzet van libris.nl is volledig voor de deelnemende boekhandels. Indien je bestelt via libris.nl bepaal je zelf welke boekhandel je de omzet gunt.

 

Duizenden boeken zijn op voorraad bij de boekhandel en de voorraad hebben we verzameld op een speciale website: zoekeenboek.libris.nl. Zoek op titel of ISBN en je ziet in één oogopslag waar het boek op voorraad is.

 

Veel boekhandels leveren uit voorraad  en kunnen daardoor sneller en milieuvriendelijker leveren. Zij maken gebruik van lokale koeriers of zetten eigen medewerkers in om de boeken bij u thuis te bezorgen.

 

Je hebt geen account nodig om op Libris.nl een bestelling te plaatsen. Wij vragen je alleen de broodnodige gegevens in te vullen. Mocht je vaker een bestelling willen plaatsen kan een account wél handig zijn.

 

Geen haast? Dan kies je er bewust voor dat je eigen lokale boekhandel jouw bestelling verzorgt en bezorgt. Daarmee heeft de boekhandel volledige controle over de bestelling en profiteer je van veel extras, zoals gratis verpakt in het cadeaupapier van jouw keuze, gelabeld op naam mét een persoonlijke boodschap.

 

Door de grote hoeveelheid bestellingen kan de wachttijd bij onze klantenservice langer zijn dan u van ons gewend bent. Onze excuses hiervoor. De snelste manier om een antwoord te krijgen op uw vraag is door een mail te sturen naar [email protected]ibris.nl, met eventueel het betreffende ordernummer.

pro-mbookslibr2 : libris