Veelgestelde vragen boeken
Staat uw vraag er niet bij dan kunt u altijd contact opnemen met de boekhandel of klantenservice
Een afhaalbestelling kunt u annuleren door contact op te nemen met de boekhandel. Doe dit graag zo snel mogelijk, om te voorkomen dat het boek speciaal voor u wordt besteld.
Een thuisbezorgbestelling is in de meeste gevallen niet meer te annuleren, omdat deze meteen doorgaan naar onze leverancier. U heeft de meeste kans dat wij uw bestelling kunnen annuleren wanneer u direct na het plaatsen van uw bestelling een mail stuurt naar: [email protected] (met in het onderwerp ANNULERING) of belt met onze klantenservice: 033-2532300.
Is uw thuisbezorgbestelling niet meer te annuleren, dan kunt u na ontvangst uw bestelling binnen 14 dagen retourneren.
Hier leest u alles over het wijzigen of annuleren van bestellingen.
In onze webshop kunt u alle bestelbare boeken vinden. Deze boeken vindt u voor een groot deel ook terug bij uw boekhandel. En indien deze het betreffende boek niet op voorraad heeft, dan kunnen zij dit voor u bestellen.
Alle boekhandels hebben hetzelfde basisassortiment boeken. Daarnaast heeft iedere afzonderlijke boekhandel een eigen assortiment. Hierdoor ontstaat een divers aanbod in de winkels.
Naast (meer dan 2.000.000) boeken kunt u bij de Libris- en Blz.-boekhandel ook terecht voor kantoorartikelen, tijdschriften en wenskaarten. Online kunt u ook ebooks en luisterboeken aanschaffen.
Jazeker, tijdens het bestelproces kunt u het afleveradres van uw bestelling aanpassen. Gebruik hier dan als afleveradres het adres van de cadeauontvanger. Ook kunt u een persoonlijke boodschap (deze komt op de pakbon terecht) en/of inpakpapier toevoegen aan uw bestelling.
Op de pakbon bij de bestelling staan geen prijzen. De factuur ontvangt u alleen zelf, in de e-mail van uw orderbevestiging.
Nee, wij verzenden artikelen zodra ze leverbaar zijn, wat meer dan één verzending kan opleveren. U betaalt hiervoor géén extra verzendkosten, deze komen voor onze rekening.
In het geval van bestellen en afhalen in de boekhandel zal uw boekhandel zorgen dat uw bestelling klaarligt en contact met u opnemen wanneer het artikel afgehaald kan worden.
Ook bij thuisbezorgen en downloadbestellingen kiest u een voorkeursboekhandel. Deze boekhandel krijgt namelijk de opbrengst van uw bestelling.
Libris.nl is geen keten, maar een collectief van zelfstandige boekhandels in Nederland, die gericht samenwerken om de concurrentie op alle fronten aan te gaan. U steun dus, óók met uw thuisbezorgbestelling of digitale download, de zelfstandige boekhandel van uw keuze.
Hoewel een bezoek aan de boekhandel natuurlijk niet noodzakelijk is in het geval van bestellen voor thuisbezorging of het downloaden van ebooks of luisterboeken, kan ook hier uw boekhandel een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld als aanvullende bron van informatie over uw bestelling of met het verlenen van technische assistentie bij het downloaden van uw ebook of luisterboek.
Vanaf 9 augustus 2023 wijzigen de voorwaarden met betrekking tot de verzendkosten van deze site en hanteren wij de volgende verzendkosten voor thuisbezorgbestellingen.
Voor iedere bezorgbestelling met ALLEEN nieuwe boeken verzonden naar een adres binnen Nederland én met een waarde van €20,- of meer rekenen we GEEN verzendkosten. Bekijk hier de overige voorwaarden.
Kiest u ervoor om uw bestelling in de boekhandel af te halen, dan worden er uiteraard géén verzendkosten gerekend.
Voor België rekenen wij €2,95 per bestelling. Voor overige producten zoals tweedehands, non-books, spellen en ereaders, rekenen wij €2,95 verzendkosten per bestelling.
In uw orderbevestiging of orderstatuswijziging staat altijd de status van de door u bestelde titel vermeld. Hier vindt u meer informatie over de leverbaarheidsstatussen in de webshop.
Hier vindt u alle informatie over onze betaalmogelijkheden.
Op 1 september 2012 is de Boekenbon-cadeaukaart geïntroduceerd. Met deze Boekenbon-cadeaukaart kunt u in onze webshop betalen als u kiest voor thuisbezorgen. Als u kiest voor afhalen in de booekhandel, kunt u uiteraard uw Boekenbon-cadeaukaart in de boekhandel of online verzilveren.
Ook downloadbare ebooks en luisterboeken kunnen met de Boekenbon-cadeaukaart betaald worden. Zie ook het onderwerp 'Hoe kan ik betalen' voor meer informatie.
Heeft u nog papieren Boekenbonnen? Deze kunnen voor onbepaalde tijd in de boekhandel verzilverd worden, maar u kunt hier niet mee betalen in onze webshop.
Wilt u graag een Boekenbon aanschaffen? Dan kunt u hiervoor terecht bij uw Libris of Blz.-boekhandel. U kunt geen Boekenbonnen kopen via de webshop.
Voor het verzilveren van uw Boekenbon heeft u het 19-cijferige kaartnummer en een 6-cijferige pincode nodig. De 6-cijferige pincode bevindt zich achter een kraslaag op de achterzijde van uw Boekenbon-cadeaukaart.
- Kras de 6-cijferige code van uw Boekenbon(nen) weg.
- Selecteer en bestel uw boeken op onze website. Wanneer u klaar bent met bestellen gaat u naar uw winkelmandje en klikt u op 'Bestellen' (U vult dus dus geen code in bij "Ik heb een kortingscode").
- In 'Stap 3: Betaalwijze' kiest u voor 'Betalen met de boekenbon' en klikt u op 'Bestelling afronden'.
- U komt nu terecht op de website van onze betaalservice Buckaroo.
Vul het kaartnummer (zonder spaties!) in bij kaartnummer. Vul de pincode van uw boekenbon in in het invulveld daaronder. (Wanneer uw browser vraagt om het wachtwoord op te slaan, kiest u voor nee of nooit) - Wanneer u uw bestelling wilt betalen met een tweede (of meer) Boekenbon(nnen) herhaalt u dit nogmaals. U kunt een eventueel restant bedrag betalen met IDEAL, Mastercard, PayPal of Visa. Dit wijst zich vanzelf wanneer u de instructies op opeenvolgende schermen van Buckaroo opvolgt.
- Wanneer uw bestelling volledig is betaald, keert u terug naar onze website. U ontvangt een orderbevestiging van uw bestelling per mail.
U hoeft het bedrag op uw boekenbon niet in één keer op te maken. Het restant saldo kunt u controleren bij de saldocheck op de site van Boekenbon.nl.
Belangrijke wijziging wegens nieuwe regelgeving per 1-7-2020:
In mei 2020 is de Europese anti-witwasrichtlijn AMLD5 in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd in de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). De invoering hiervan heeft impact op het accepteren van een aantal cadeaukaarten, waaronder de Boekenbon cadeaukaart, omdat deze gezien worden als ‘elektronisch geld’ (EGI) en vallen onder de werking van deze wet. Met ingang van 1 juli 2020 mag het deel van de transactie van de Boekenbon cadeaukaart niet meer zijn dan €50. Uiteraard kunt het resterende deel van de transactie betalen met een van onze andere betaalmethodes.
Voorbeeld: u heeft een Boekenbon cadeaukaart met een waarde van €100. U koopt in onze webshop een artikel van €75, dan kunt u €50 betalen van het tegoed dat op uw cadeaukaart staat. De resterende €25 met bijv. iDeal. Het overige tegoed op de cadeaukaart kunt u bij een volgende bestelling gebruiken.
Bij een mislukte betaling, staat het bedrag binnen 48 uur terug op de Boekenbon of VVV cadeaukaart.
Bij betaling wordt het bedrag even gereserveerd, vandaar dat uw bon tijdelijk wordt afgeschreven. Wordt de betaling niet voltooid, dan wordt de cadeaukaart automatisch teruggestort. Vaak is dit al iets sneller dan 48 uur zichtbaar. Daarna kunt u de Boekenbon of VVV Cadeaukaart opnieuw gebruiken.
U kunt het saldo checken via www.boekenbon.nl of https://www.vvvcadeaukaarten.nl/saldo-checken
Bij een afhaalbestelling kunt u ervoor kiezen uw bestelling pas te betalen in de boekhandel. Deze mogelijkheid ziet u bij de betaalmogelijkheden tijdens het bestelproces van uw afhaalbestelling.
Studieboeken vormen hierop een uitzondering. Bij studieboeken kunt u tot maximaal €100,- achteraf in de boekhandel betalen. Bij hogere bedragen aan studieboeken dient u wel vooraf te betalen.
De reden hiervoor is dat studieboeken meestal niet standaard in de boekhandel liggen en speciaal voor u worden besteld door de boekhandel.
Eventueel kunt u wel meerdere losse bestellingen met studieboeken plaatsen voor een lager bedrag om deze af te kunnen rekenen in de boekhandel. Of stuur uw boekhandel een mail met uw bestelling, dan helpen zij u graag.
Is het boek op voorraad, dan kunt u de bestelling in principe meteen afhalen. Wilt u ons mailtje even afwachten, dan weet u zeker dat u niet voor niets komt. Een andere klant kan het boek net in de boekhandel hebben gekocht.
Is het boek niet op voorraad, dan bestellen wij het boek voor u en laten wij u weten wanneer u uw bestelling kunt ophalen. De bestelling wordt meestal binnen 1 à 2 werkdagen in de boekhandel geleverd. Wij nemen altijd contact met u op wanneer u uw bestelling kunt ophalen.
Bezorgbestellingen tussen vrijdag 23.00 uur en maandag 23.00 uur worden op maandag verstuurd en in de meeste gevallen op dinsdag bezorgd. U ontvangt voor deze bestellingen op dinsdag vroeg in de ochtend een verzendbevestiging met track & trace van PostNL of DHL.
Bestellingen op werkdagen voor 23.59 uur besteld, binnen 1-2 dagen bezorgd* worden meestal de volgende dag bezorgd. Raadpleegt u onderstaand overzicht voor meer informatie. Op de dag van levering ontvangt u een mail van Libris.nl met daarin de track & trace van PostNL of DHL.
Daarnaast ontvangt u een bevestiging van PostNL of DHL zelf, maar daarin de melding wanneer PostNL of DHL verwacht bij u voor de deur te staan.
Voor 23.00 uur besteld op: | Wordt verzonden op: | Wordt geleverd op: |
Maandag | Maandag | Dinsdag |
Dinsdag | Dinsdag | Woensdag |
Woensdag | Woensdag | Donderdag |
Donderdag | Donderdag | Vrijdag |
Vrijdag | Vrijdag | Zaterdag** |
Zaterdag | Maandag | Dinsdag |
Zondag | Maandag | Dinsdag |
*Dit bericht is geldig voor bestellingen met een status "Op werkdagen voor 23.59 uur besteld, binnen 1-2 dagen bezorgd".
**Levering op zaterdag is afhankelijk van de regio waarin u laat bezorgen. Op feestdagen wordt niet ingepakt en niet bezorgd. Tijdens de feestdagen gelden vaak afwijkende levertijden. Houdt u de mail van PostNL of DHL in de gaten voor de exacte levertijd.
Aan dit overzicht kunt u geen rechten ontlenen. Libris.nl en PostNL / DHL doen hun uiterste best om de leverdatum te halen.
Onze leverancier, CB logistics, verstuurt pakketten zowel via PostNL als DHL. Libris kan van tevoren niet kiezen welke postbezorger ingezet wordt.
Als u een vraag over een specifieke bestelling heeft, kunt u het beste de bevestigingsmail van uw oorspronkelijke bestelling beantwoorden. Op deze manier gaat uw e-mail automatisch terug naar het juiste e-mailadres van uw boekhandel, en heeft de boekhandel gelijk alle informatie over uw bestelling.
Voor alle andere vragen, klik hier om gelijk een vraag aan uw boekhandel te stellen.
Heeft u specifiek een vraag over een thuisbezorgbestelling, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van Libris.
Als u in de webshop zoekt via de vereenvoudigde zoekpagina, dan worden in eerste instantie alleen "bestelbare" zoekresultaten getoond. Via een link bovenaan de pagina met zoekresultaten, kunt u er vervolgens voor kiezen om ook eventuele "niet-bestelbare" artikelen te tonen. Op de uitgebreide zoekpagina kunt u meteen al aangeven of niet-bestelbare resultaten getoond moeten worden.
Artikelen in de webshop zijn "bestelbaar" in de volgende gevallen:
- Het artikel is leverbaar
- Het artikel is nog niet verschenen, maar wel aangekondigd
- Het artikel is momenteel in herdruk/nabestelling
Zulke artikelen kunt u direct in uw winkelmandje plaatsen en via de webshop bestellen, om af te halen in de boekhandel, voor thuisbezorging, of in het geval van ebooks of downloadbare luisterboeken om direct te downloaden. Let wel op: in het geval van nog niet verschenen artikelen, of artikelen in herdruk/nabestelling, wordt de verwachte verschijningsdatum getoond: deze kan ver in de toekomst liggen! U kunt zo'n artikel wel bestellen, maar zult even moeten wachten voor u het in huis heeft.
In andere gevallen zijn artikelen in de webshop "niet-bestelbaar". Het gaat dan bijvoorbeeld om artikelen die uitverkocht zijn en waarvoor (nog) geen herdruk is aangekondigd of door onze leveranciers niet meer worden aangeboden. Deze artikelen zijn niet direct bestelbaar via de webshop.
Via Zoekeenboek.libris.nl kunt u inzien of het artikel mogelijk nog wel bij een boekhandel op voorraad is. Vaak is deze dan alleen af te halen. Vraag gerust uw boekhandel om hulp wanneer u op zoek bent naar een titel.
De boekhandel kan eigen uitgaven hebben toegevoegd. Deze zijn dan alleen via de boekhandel te verkrijgen.
Dit zijn bijvoorbeeld boeken die alleen voor afhalen bestemd zijn, of boeken die bij de landelijke leverancier zijn uitverkocht en alleen nog bij de boekhandel zelf op voorraad zijn.
Indien gewenst kunt u contact opnemen met uw boekhandel over de mogelijkheden om een boek alsnog thuis te laten bezorgen. Mogelijk worden hier verzendkosten voor gerekend.
In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld aan het begin van een schooljaar, kiezen sommige boekhandels ervoor om het bijbehorende grote aantal studieboeken alleen rechtstreeks vanuit onze centrale leverancier te bezorgen, en niet via de boekhandel.
Alles over herroepingsrecht en retourneren van artikelen die thuisbezorgd heeft gekregen, kunt u hier lezen.
Ruilen
In onze winkels adviseren we u graag over de aankoop van een boek of kantoorartikel. Indien u het boek wilt ruilen, dan is dat mogelijk bij alle Libris- en Blz.-boekhandels in Nederland, binnen 14 dagen met de kassabon.
Retourneren
Wilt u een artikel dat u heeft gekocht in de boekhandel retourneren, dan kunt u dit in de boekhandel doen of door contact op te nemen met de boekhandel. De voorwaarden en termijn waarbinnen u een artikel kunt retourneren in de boekhandel kunt u bij uw boekhandel opvragen.
U kunt binnen 14 dagen uw bestelling retourneren of herroepen. Tijdens de feestdagen kunnen afwijkende retourtermijnen gelden. Meer informatie vindt u hier.
Om het winkelen via libris.nl zo gemakkelijk mogelijk te maken, maken wij gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Door verder te gaan op libris.nl accepteert u het gebruik daarvan. Indien u meer wilt weten over deze cookies én voor wie en voor wat we ze gebruiken, verwijzen we u naar het ‘Cookie statement’ in onze ‘Privacyverklaring’. Deze gegevens zijn geüpdatet op 17 mei 2018.
Tijdens een betaling via creditcard of iDEAL zult u onze webshop tijdelijk verlaten en naar het betaalscherm van Buckaroo Online Payment Services gaan. Vervolgens betaalt u in de omgeving van uw bank of creditcardmaatschappij.
Buckaroo is de payment service provider van onze webshop, en voldoet aan de strenge eisen van MasterCard, Visa en iDEAL met betrekking tot het veilig verwerken van creditcard- en iDEAL-betalingen.
Zoals de meeste betrouwbare websites maakt Buckaroo gebruik van de technologie SSL (Secure Socket Layer) om persoonlijke informatie te beschermen tijdens het versturen van deze gegevens via internet. U kunt zien dat u op een beveiligde pagina bent, aan de adresregel van uw browser. Daar moet https:// met de link van de webwinkel of Payment Service Provider (Buckaroo) staan in combinatie met het groene slotje. Meer informatie over veilig betalen via Buckaroo.
Libris.nl houdt u via de nieuwsbrief per e-mail op de hoogte van nieuw verschenen titels. Daarnaast zult u ook regelmatig verrast worden met informatie en speciale acties. Geef u op via het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief en u hoeft niets meer te missen.
Indien de vraag of klacht gaat over een boek dat bij één van de Libris- of Blz.-boekhandels is gekocht, dient u terug te gaan naar deze winkel. Zij zullen u verder helpen. Ook kunt u via deze site uw vragen stellen door te klikken op: Stel een vraag aan uw boekhandel
Voor overige vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice van Libris via: [email protected]
Onze medewerkers helpen u graag verder.
Ook kunt u een officiële klachtenbrief schrijven naar:
Libris.nl
t.a.v. klantenservice internet
Postbus 150
3870CD Hoevelaken
Raadpleeg voor meer informatie over klachten en geschillen artikel 16 van de algemene voorwaarden Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.
Zodra we uw mail hebben ontvangen, ontvangt u binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw mail een antwoord of passend voorstel.
- U kunt de oplossing uit de Libris-folder inleveren bij de Libris-boekhandel. De oplossing uit de Blz.-folder levert u in bij de Blz.-boekhandel.
- Opsturen kan naar: Libris Blz. B.V., tav prijsvraag, Postbus 150, 3870 CD Hoevelaken.
- De prijsvragen uit de folders staat ook altijd op onze website vermeld. Via het deelnameformulier kunt u ook meedoen aan de prijsvragen.
Onder Libris.nl vallen de Libris- en Blz.-boekhandels die beiden een eigen folder uitbrengen, die huis-aan-huis worden verspreid in het bezorgingsgebied van de boekhandel. Krijgt u geen folder in de bus, dan kunt u ook lid worden van onze nieuwsbrief.
Al het assortiment dat op de webshop staat, komt bij leverancier CB (Centraal Boekhuis) vandaan.
Indien uw boek dus in CB Online geregistreerd én als leverbaar staat, komt deze automatisch op onze webshop.
Het assortiment in de boekhandels wordt door onze boekhandels zelf bepaald.
Wilt u contact hebben met aangesloten boekhandels, dan kunt u de gegevens vinden via:
https://libris.nl/winkels/
Heeft u toch nog vragen? Mailt u dan naar [email protected], dan zetten onze collega's uw bericht door naar de juiste persoon.
Bent u uw wachtwoord van uw Libris account vergeten? Hier kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen.
Uw gebruikersnaam (uw e-mailadres) en wachtwoord wordt vaak opgeslagen op uw mobiel of computer. Indien u het wachtwoord wijzigt, let erop dat u het nieuwe wachtwoord bijwerkt op al uw apparaten. Dan kunt u de volgende keer snel en gemakkelijk weer inloggen zonder dat u uw wachtwoord opnieuw hoeft in te stellen.
Uw Libris account gebruikt u voor Libris.nl, de websites van al onze aangesloten Libris en Blz.-boekhandels en de Tolino ereader en app. De inloggegevens hiervoor zijn dus overal gelijk.
Nee, u kunt op deze site ook als gast uw bestelling plaatsen. Alleen indien u een downloadbestelling voor een ebook of luisterboek plaatst, dient u een account aan te maken. U kunt uw ebooks en luisterboeken dan te allen tijde terugzien en opnieuw downloaden in uw account.
Wilt u uw Libris account verwijderen? Dan kunt u een mail sturen naar [email protected] met het e-mailadres waarop uw Libris account staat en het verzoek deze te verwijderen.
Let op, indien u ebooks op uw account heeft staan, worden ook deze verwijderd.
De nieuwsbrief staat los van uw Libris account. U kunt u zelf voor de nieuwsbrief afmelden door helemaal onderaan de nieuwsbrief te kiezen voor 'Afmelden'.